Spelletjes

Met de kaarten van het Joepspel-Tafels in Beeld zijn verschillende spelletjes te bedenken, om op een originele manier de tafels en sommen onder de 20 te automatiseren. De meeste kinderen hebben meer dan genoeg fantasie om zelf  te bedenken wat de symbolen betekenen en  zelf spelletjes te verzinnen met deze kleurrijke kaarten. Enkele spelsuggesties:

*Heb jij de oude versie? (Joepspel – Xpeditie Tafelsom) Kijk dan naar de spelletjes waar een * bij staat.

Joepen (Ezelen)*
Bij dit spel worden de tafels geoefend.
Voor dit spel heb je per speler 4 kaarten nodig. Gebruik de kaarten uit de tafel(s) die je wilt leren. Alle spelers hebben 4 kaarten en schuiven daar één van tegelijkertijd naar de speler links. Dit wordt  herhaald tot  iemand 4  kaarten uit dezelfde tafel heeft. Heb je 4 kaarten waar hetzelfde symbool (of kleur) op staat, sla dan met je hand op tafel. De rest doet dat ook. Wie het laatst reageert, krijgt een letter. De letters zijn J, O, E en P. Wie als eerste alle letters heeft, is de Joep! joepspel

Onder Nul (2 spelers)
Bij dit spel worden minsommen tot 100 geoefend.
Dit spel speel je met alle kaarten met  oranje en groene getallen er op. (NB: Deze kaarten zitten niet in de oude versie!) Iedere speler begint met 100  (of 1000) punten. Pak om de beurt een kaart, trek het getal op de kaart van je punten af. Wie het eerst onder nul komt heeft gewonnen.  Gaat het spel te snel, kun je ook afspreken dat je oranje getallen erbij doet (plus) en groene er af. (min)

Ik zie, ik zie… (1 speler)*
Bij dit spel worden de tafels geoefend.
Overtuig je ouders er van dat jij kunt raden welk getal er staat op een kaart die omgedraaid ligt. Sorteer alle getallen uit de tafel die je wilt leren. Leg ze op volgorde en keer de kaarten om van de sommen die je al kent. Leg de hele tafel die je wilt leren op volgorde neer en draai de getallen om die je al kent. Zeg nu de tafel op, terwijl je bijbehorende kaart aanwijst. Als je even twijfelt (langer dan 6 sec) bij een kaart die al omgedraaid ligt, dan draai je hem gewoon weer terug en kijk je nog een keer goed. Zeg opnieuw de tafel op en kijk of je nog een kaart kunt omdraaien. Wanneer je alle kaarten om hebt gedraaid, roep je je ouders er bij en verbaas jij ze met je geweldige goocheltruc! Laat hen een kaart aanwijzen, jij zegt het getal en zij draaien de kaart om en kijken of het klopt! *

Tafelpaleis*
Bij dit spel worden de tafels geoefend.
Hang de kaarten van de tafel die je wilt leren  door je hele huis op zichtbare plekken op. Je kunt nu verschillende routes door je huis lopen. De eerste week loop je bijvoorbeeld dagelijks een route door het huis langs de kaartjes van de tafels van zes.  De eerste week loop je bijvoorbeeld dagelijks een route door het huis langs de kaartjes van de tafels van vier.  De 12 hangt op de wc, de 16 op de voordeur, de 20 op de koelkast, de 24 naast de televisie, enz.   Elke som krijgt daarmee een vaste plek in je geheugen.

Katten jagen (4 of 5 spelers)
Bij dit spel worden plus- en minsommen tot en met 20 geoefend.
Klik hier voor een uitgebreide spel omschrijving

Bluf*
Bij dit spel worden de tafels geoefend.
De kaarten worden eerlijk verdeeld onder de verschillende spelers. Bedoeling van het spel is om als eerste al je kaarten kwijt te raken. Als het spel begint noemt de speler links van de deler een categorie, bijvoorbeeld “kroon”.  Vervolgens legt iedere speler om beurten een kaart gesloten op een stapel op tafel. Dit gaat zo door totdat iemand zegt ‘Bluf! Hiermee geeft hij aan dat hij denkt dat de speler voor hem een kaart heeft neergelegd die niet in de categorie zit waarmee gespeeld wordt. (sommige kaarten hebben meerdere beelden.) Als deze persoon gelijk heeft, dient de speler die de kaart neer gelegd had, de volledige stapel toe te voegen aan zijn kaarten. Heeft de kaart echter wel de tafel waarmee wordt gespeeld, dient de uitdager alle kaarten te pakken. De verliezer van de uitdaging mag vervolgens een nieuwe tafel bepalen waarmee wordt verder gespeeld.

21-en (2 tot 6 spelers)*
Bij dit spel worden plussommen tot en met 21 geoefend.
Klik hier voor een uitgebreide spel omschrijving 

Verhalen vertellen (bij de tafel van 6,7,8 en 9)*
Bij dit spel worden de tafels geoefend.
Gebruik de beelden om een verhaal te vertellen… “Er was eens een lieveheersbeestje die elke dag zes schoentjes poetste. Zij werd verliefd (hartje) en ging voortaan 12 schoentjes poetsen.” Hoe gekker het verhaal, hoe makkelijker je het blijft hangen.

Keezen (4 spelers)
Bij dit spel wordt delen geoefend.
Klik hier voor een uitgebreide spelomschrijving.

Crazy Eight (pesten) (3/4 spelers)
Ieder krijgt 4 kaarten, de overige kaarten vormen een pak stapel. Om de beurt leg je een kaart neer in dezelfde kleur (4 kleuren) Wanneer je geen kaart kunt spelen pak je een kaart van de trekstapel. Het spel werkt als het spelletje pesten. Bij een roze  kaart , pak je 6 kaarten. Zeven, blijven kleven: Blauwe kaart: Je mag nog een kaart neerleggen. Acht, wacht: Bij een zwarte kaart, moet de volgende speler een beurt overslaan.  Bij de gele kaart mag je alle kaarten in je hand ruilen met die van iemand anders. Als een speler een klaver (4,8,12,16,20) speelt, dan mag hij de kleur (roze blauw zwart geel) bepalen van de volgende kaarten die worden gespeeld.  Als een speler  kroon (3,6,9,12,15,)  een speelt, dan verandert de speel richting van het spel. Deze groene en oranje kaarten mag je altijd opgooien, maar niet als laatste mee uitkomen   Wie het eerste al zijn kaarten kwijt is, heeft gewonnen.

crazy8